خرید 14

سایت آموزشی

خرید 14

سایت آموزشی

سرخالو

سرخالو

سرخالوی چینی ، سرخالو چیست ،میوه سرخالو چیست،سرخالو میوه،خواص میوه سرخالو،عکس میوه سرخالو،خواص سرخالو،میوه سرخالو،میوه سرخالو،میوه ی سرخالو،نام دیگر میوه سرخالو،فواید سرخالو،درخت سرخالو،خاصیت سرخالو،سرخالوی مژکی،سرخالو مژکی

سرخالوی چینی ، سرخالو چیست ،میوه سرخالو چیست،سرخالو میوه،خواص میوه سرخالو،عکس میوه سرخالو

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سرخالو صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.سرخالو (Lychll) میوه ای است که پوست آن سرخ و چرم مانند و تیغ تیغی و شبیه توت فرنگی است. قسمت خوراکی آن سفید، شفاف، سفت و آبدار است. این میوه استوایی به وفور در جنوب چین، جنوب تایوان، شمال ویتنام، اندونزی، فیلیپین و هند کشت می شود.لازم به ذکر است این میوه تا جایی که ما اطلاع داریم در ایران وجود ندارد و قصد ما از بیان خاصیت این میوه، آشنایی بیشتر خوانندگان با خواص میوه های مختلف است که طی سفرهای خود ممکن است اسم آن را بشنوند و همچنین انگیزه ای باشد برای واردکنندگان تا در کنار وارد کردن انواع و اقسام لوازم لوکس و تزئینی، توجهی هم به محصولات گیاهی و زیست محیطی سایر نقاط دنیا داشته باشند.

سرخالو چیست

سُرخالو[۱] میوهٔ گیاهی است با نام علمی سرخالوی چینی (Litchi chinesis) متعلق به تیرهٔ ناترکیان (Sapindaceae) و راستهٔ ناترک‌سانان. پوست آن سرخ و چرم‌مانند و تیغ‌تیغی و شبیه به توت فرنگی است؛ قسمت خوراکی آن سفید و شفاف و سفت و آبدار است و شکل آن از گرد و گاه بیضی و قطر آن از یک تا یک ونیم سانتیمتر متغیر است؛ شیرین و معطر و بومی جنوب چین و مناطق مجاور آن است. از میان تولیدکنندگان این محصول در آسیای جنوب شرقی، شبه قاره ی هند و آفریقای جنوبی، چین، تولید کننده ی اصلی سرخالو است و پس از آن هند (۷۱ درصد محصول سالانه ی هند در ایالت بهار تولید می شود.) قرار دارد.

آشنایی با میوه سرخالو

پوست این میوه، قرمز، چرم‌مانند و تیغ‌تیغی و شبیه به توت فرنگی است، قسمت خوراکی آن سفید و شفاف و سفت و آبدار است و شکل آن از گرد و گاه بیضی و قطر آن از یک تا یک و نیم سانتیمتر متغیر است. جالب اینجاست که این میوه هسته قهوه‌ای رنگی دارد که طعم آن با خود میوه متفاوت است و پاکستانی‌ها با مخلوط کردن آن با خامه و سایر مواد از آن به عنوان دسر بعد از غذا استفاده می‌کنند. لیچی جزو میوه‌هایی است که رسیده بودن آن را می‌توان از بوی خوشش تشخیص داد. پوست این میوه قرمز رنگ و سفت است اما اگر شیوه خوردن آن را بلد باشید پوست سفت لیچی به راحتی از میوه جدا می‌شود و شما می‌توانید مغز سفید رنگ و شیرین آن را میل کنید. اندازه لیچی تقریبا با آلو سیاه برابر است. هنگامی که اولین بار این میوه را می‌خورید احساس می‌کنید دهانتان خشک شده است اما پس مدتی که لیچی در دهان شما آب شد از خوردن آن لذت خواهید برد.

سرخالوی چینی ، سرخالو چیست ،میوه سرخالو چیست،سرخالو میوه،خواص میوه سرخالو،عکس میوه سرخالو

خواص سرخالو

مغذی و مقوی معده است و به هضم غذا کمک می کند، در موارد بزرگ شدن غده ها و تومورها تجویز می شود، برای معالجه گزش جانوران سمی مصرف می شود حال اگر میوه را همراه با دانه اش دم کنید و آب آن را بنوشید: سرفه را تسکین می دهد برای کاهش قند خون مفید است اختلالات عصبی و دردهای عصبی را برطرف می کند هسته‌ی سرخالو هم خالی از فواید نیست و خواص هسته‌ی این میوه عبارتند از: تشنگی را تسکین می دهد خنک کننده و قابض است مسکن درد می باشد برای معالجه آماس بیضه مفید است آن را دم کنید و آبش را بنوشید. سرفه را تسکین می دهد. در موارد اختلالات عصبی و تسکین دردهای عصبی فتق تجویر می شود

کدام کشورها سرخالو دارند

لیچی در ابتدا یک میوه جنگلی بود اما کم کم مردم جنوب چین و کشورهای حوزه شبه‌قاره هند شروع به کشت آن کردند و باغ‌های لیچی به وجود آمد که هم مکانی زیبا برای تفریح بود و هم مکانی برای چیدن و صادرات این میوه منحصر به فرد. امروزه نیز این میوه استوایی در کشورهای تایلند، فلیپین، هند، آفریقای جنوبی، آمریکا، نیوزیلند، ژاپن، استرالیا و پاکستان کشت می‌شود اما خاستگاه نوع مرغوب آن شبه‌قاره هند به ویژه پاکستان است. اگر خواسته باشید لیچی بخرید بهتر است میوه‌ای بخرید که پوست آن صورتی رنگ باشد تا زود خراب نشود اگر پوست لیچی سبز یا زرد باشد نارس است و اگر قرمز باشد بر اثر رسیده بودن زود خراب می‌شود. اگر از لیچی در یخچال نگهداری شود یک هفته بیشتر دوام نمی‌آورد پس بهتر است به مقداری از این میوه بخرید که زود مصرف شود.

بیشتر بخوانید : انبهتوت فرنگیآناناسانارکیوی

سالک

سالک

سالک ،سالک چیست،معنی سالک چیست،سالک چیست ویکی پدیا،سالک چیست،سالک چیست،بیماری سالک چیست،پشه سالک چیست؟،زخم سالک چیست،حشره سالک چیست،درمان سالک چیست

سالک

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد سالک صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.سالَک یا لیشمانیوز پوستی (نام‌های رایج در افغانستان: سال‌دانه یا دانه‌سال) شایع‌ترین نوع بیماری پوستی لیشمانیاز است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود. عامل این بیماری انگلی به نام لیشمانیا است. سالک در کشورهای گرمسیری از جمله چین، سوریه، عربستان سعودی ، عراق، ایران، فلسطین، قفقاز و جنوب‌شرقی روسیه، پاکستان، افغانستان و هند شایع است. سالانه ۱۹ هزار مورد ابتلا به سالک در ایران ثبت می‌شود که سه هزار مورد آن مربوط به استان فارس است.

نحوه انتقال سالک

سالک توسط گزش برخی گونه‌های پشه خاکی آلوده منتقل می‌شود. پشه خاکی بسیار کوچک است و اندازه آن حدود یک سوم پشه‌های معمولی است و به سختی دیده می‌شود. در ایران دو نوع سالک شهری (نوع خشک) و روستایی (نوع مرطوب) وجود دارد. در سالک نوع شهری (خشک) مخزن بیماری عمدتا بیماران مبتلا و به طور تصادفی سگ‌ها هستند. به این ترتیب پشه خاکی ماده پس از خونخواری از اطراف زخم سالک، آلوده شده و در خونخواری مجدد در فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود. در سالک نوع روستایی (مرطوب) موش‌های صحرایی مخزن بیماری هستند و پشه خاکی ماده پس از خونخواری از موش صحرایی مبتلا، آلوده شده و در خونخواری مجدد در فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.

سالک چیست

در حقیقت سالک یک ضایعه‌ی پوستی و زیرپوستی (زیر جلدی) عفونی از نوع گرانولوماتوز (برآمدگی و سفت و دانه دانه شدن نسج در اثر عفونت) است که باعث بروز زائده‌های نوک‌تیز روی پوست می‌شود که این زائده‌ها بعدا تبدیل به زخم (از نوع خشک یا مرطوب) می‌شوند. عوامل ایجاد کننده‌ی سالک، انگل‌های لیشمانیا ماژور (L. major) و لیشمانیا تروپیکا (L. tropica) هستند که بیشتر در مناطق هند، اطراف پاکستان، نواحی مدیترانه‌ای، کشور‌های شوروی سابق، افغانستان، آفریقا، سودان و منطقی از این دست یافت می‌شوند. این بیماری عموما در کودکان و جوانان ایجاد می‌شود. اصلی‌ترین میزبان این انگل‌ها انسان و عامل ناقل آنها نوعی پشه‌ی خاکی است (نوع P.papatasi در شبهقاره هند و نوع P.sargenti در سایر مناطق). انگل لیشمانیا ماژور (L. major) موجب بروز زخم‌های مرطوب (به نام سالک شهری) می‌شود. این نوع از سالک بیشتر در مناطق بومی خاورمیانه، سودان، اتیوپی، نیجریه و آفریقا وجود دارد. مخزن این انگل، جوندگان وحشی هستند که در نقب‌های این مناطق زندگی می‌کنند. ناقلان این انگل‌ها نیز پشه‌های B.caucasicus و P.papatosi (دو نوع پشه‌ی خاکی) هستند که از این جوندگان آلوده به انگل، تغذیه می‌کنند و سپس این انگل را به انسان‌ها منتقل می‌کنند.

علائم و نشانه های سالک

در اغلب موارد بیماری سالک موجب تشکیل یک یا چند زخم پوستی می‌شود. زخم در مراحل اولیه به شکل یک جوش کوچک است که اطراف آن تا قطر دو سانتی‌متر قرمز است. بعد از چند هفته این جوش‌ها تیره‌رنگ می‌شوند و اطراف آن‌ها زخم‌های تشکیل می‌شود که دارای مرز مشخص است و دهانه زخم در مرکز آن قرار دارد. زخم‌ها ممکن است مرطوب و عفونی باشند یا این که خشک باشند و روی آن‌ها پوسته‌پوسته شود. این زخم‌ها معمولا در نواحی از بدن ایجاد می‌شوند که شخص آن را با لباس نمی‌پوشاند (و در معرض نیش حشره است)، خصوصا در صورت و دست و پا. بعد از گزیده شدن توسط حشره ممکن است بلافاصله این زخم‌ها ایجاد شوند و در مواردی نیز ممکن است، بیماری هفته یا ماه‌ها در مرحله کمون باشد و سپس زخم‌ها ایجاد شوند. در برخی موارد ممکن است عفونت اسپوروترکوئید در اندام‌های دیگر از جمله غدد لنفاوی جلدی نیز گسترش پیدا کند.

عامل سالک چیست

زخم های متعدد یا بعلت گزش یا در بیشتر موارد بعلت خاراندن زخم و انتقال انگل به قسمت های سالم پوست بروز می کند. زخم های سالک به شکل های متفاوت ، از جمله شکل خشک (نوع شهری ) و شکل مرطوب ( نوع روستایی ) بروز می کند. در تمام شکلهای زخم ، پس از ورود انگل به درون پوست از طریق نیش پشه خاکی ، ا بتدا برآمدگی کوچک و قرمز رنگی ظاهر می شود. در نوع خشک ، زخم مرطوب ایجاد نمی شود . اما در شکل مرطوب ، وسط ضایعه زخم شده و حاشیه پیشرفت می کند. زخم های مرطوب بین شش تا نه ماه و زخم های خشک حدود یک سال ( سالک یعنی کمتر از یکسال ) دوام یافته، پس از آن بهبود می یابد و جای آن به صورت جوش گاه فرو رفته و پایدار برای تمام عمر باقی می ماند که ممکن است به زیبایی فرد نیز لطمه بزند. در بیشتر موارد ، عفونت های ثانویه باکتریایی و قارچی باعث تشدید علائم و دوام بیشتر زخم می شود.

انواع سالک

سه نوع مختلف سالک عبارت‌اند از پوستی، احشایی و پوستی مخاطی که نادر است. انواع متفاوتی از انگل لیشمانیا هر یک از این انواع بیماری را باعث می‌شوند. متخصصین عقیده دارند که در حدود 20 گونه‌ی مختلف از انگل لیشمانیا می‌توانند بیماری سالک را در انسان تولید کنند.

چرا سالک یک بیماری جدی است

ضایعه سالک به شکل یک زخم بدشکل ممکن است برای بیشتر از یکسال باقی بماند. که موجب اثرات روانی در بیمار حتی پس از بهبودی گردد. در برخی موارد با تهاجم به پلک و بینی ممکن است موجب ایجاد ضایعه (اسکار) ماندگار در چهره و یا تغییر شکل شدید در قیافه بیمار گردد. بعلاوه ایجاد عفونت ثانویه با باکتری‌ها، ممکن است ایجاد عوارض منتشر شدید نماید.

روند بیماری سالک

پس از گزش شخص توسط پشه خاکی ماده آلوده و گذشت ۲ تا ۸ ماه (دوره کمون بیماری)، در محل گزش پشه، برجستگی به رنگ قرمز در پوست ایجاد می شود که کمی خارش دارد، ولی فاقد درد می باشد. با گذشت چند هفته، این برجستگی سفت شده و اطراف آن ملتهب و به رنگ قرمز در می آید و بعد از دو تا سه ماه بر روی برجستگی، فرورفتگی به عمق یک میلیمتر ایجاد می شود که به تدریج از ضایعه، مایعی ترشح می شود که تدریجا به صورت دلمه در می آیند. با گذشت زمان، رنگ دلمه قهوه ای شده و سرانجام به صورت زخم سرباز در می آید. این زخم دارای حاشیه نامنظم و برجسته است. اگر دلمه از روی زخم برداشته شود، زخم دارای سطحی شفاف و قرمزرنگ می باشد که کف آن فرورفته است. این زخم درد ندارد، ولی گاهی دارای کمی خارش است. در صورتی که زخم به باکتری و یا قارچ آلوده نشود، ابتدا از مرکز شروع به بهبودی کرده و به تدریج التهاب زخم کاهش پیدا می کند و آن دلمه خشک می شود و پس از ۶ تا ۱۲ ماه ضایعه بهبود می یابد و جای آن به صورت جای سوختگی و جوشگاه یا اسکار مشاهده می شود.

دوره کمون سالک

دوره‌ کمون بیماری سالک خشک، بین 2 تا 6 ماه است؛ در ابتدا یک جوش کوچک روی صورت پیدا می‌شود و این جوش به‌تدریج بزرگ شده و تبدیل به ضایعه‌ پوستیِ زخمی می‌شود؛ زخم این ضایعه پوستی، در مرکز آن است و این ضایعه به‌صورت مدور است و مرز مشخصی دارد و در اطراف این ضایعه پوستی، مرز گوشتی زبری وجود دارد و از آن ماده عفونی ترشح می‌شود؛ سالک خشک ممکن است به‌صورت یک زخم واحد یا تعداد زیادی زخم در نقاط باز بدن (که با لباس پوشیده نشده‌اند) باشد.

ضایعات سالک

۱) شکل خشک ۲) شکل مرطوب ۳)اشکال غیر معمول ۴ ) شکل مزمن ۵)شکل لوپوئید یا عود کننده ۶) ضایعات ناشی از مایه کوبی

سالک شهری یا سالک خشک

حدود ۲ تا ۸ ماه پس از گزش، ورم سرخ رنگ و بدون درد در محل گزش پیدا شده و کم‌کم بزرگ و زخمی می‌شود. اندازه زخم چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر می‌باشد که معمولاً در مناطق باز بدن مانند صورت، دست و پا دیده می‌شود. ضایعه به آهستگی و طی مدت ۶ ماه تا یک سال بهبود می‌یابد که درصورت عدم درمان مناسب، در محل زخم یک جوشگاه فرورفته و دائمی باقی می‌ماند که به زیبایی لطمه می‌زند. مخزن بیماری در نوع شهری انسان است و سگ نیز به‌طور اتفاقی مبتلا و می‌تواند به عنوان مخزن عمل نماید.

سالک روستایی یا سالک مرطوب

چند هفته پس از گزش پشه (بسته به تعداد محل گزش) زخم‌های متعددی در نقاط باز بدن که مورد گزش قرار گرفته‌اند پیدا می‌شود. ضایعات معمولاً ترشح دار و مرطوب هستند و معمولاً پس از ۶–۴ ماه بهبود می‌یابند و از خود جوشگاه آثار پوستی پایدار و نامناسبی به جا می‌گذارند. مخزن اصلی بیماری سالک روستایی برخی انواع جوندگان هستند که مهمترین آنان در ایران جربیل بزرگ (رومبومیس اوپیموس) است. جوندگان دیگری نیز بعنوان مخزن لیشمانیوز جلدی نوع روستایی در ایران مورد بررسی و تأیید قرار گرفته‌اند که از آن جمله جرد لیبیایی (مریونس لیبیکوس) در شهرستان نطنز استان اصفهان، جرد صحرایی هندی (مریونس هوریانه) در سیستان و بلوچستان و جربیل هندی (تاترا ایندیکا) در خوزستان را می‌توان نام برد. انگل لیشمانیوز در فرم آماسیتگوت در بدن میزبان مهره دار مثل انسان و حیوان قرار دارد و اغلب در داخل ماکروفاژها یعنی سلولهای بیگانه خوار زندگی می‌کند. پشه خاکی جنس ماده خونخوار است و با مکیدن خون این انگل را می‌بلعد و سپس با نیش زدن پشه خاکی ماده آلوده این انگل به انسان یا حیوان سالم منتقل شده و باعث بروز زخم سالک می‌گردد.

روش‌های پیشگیری سالک

هنگام خوابیدن در فضای آزاد از پشه بند استفاده شود. روی درها و پنجره‌های ورودی تورهای بسیار ریز نصب شود. از نگهداری دام و طیور در منازل خودداری شود. از انباشتن و ریختن خاکروبه و نخالهٔ ساختمانی زباله و کودهای حیوانی در مناطق مسکونی اجتناب شود. بهسازی محیط و ترمیم محل استراحت و رشد و تکثیر پشه (شکاف دیوارها) بطور دقیق و صحیح صورت پذیرد. از رها شدن فاضلاب‌ها در معابر خودداری گردد. جمع‌آوری و درمان سگ‌های ولگرد و مبارزه با جوندگان به روش صحیح. برای درمان آن فریز کردن ویاتزریق آمپول گلوکانتین توصیه میشود.

مدت درمان بیماری سالک

در مواجهه با این بیماری اخیراً تحقیقات کاملتری توسط پزشکان صورت گرفته است و در صورتی که به موقع نسبت به درمان آن اقدام شود ظرف مدت ۲ الی ۳ هفته بهبودی حاصل خواهد شد البته نکته مورد توجه در درمان این بیماری ویروسی جلوگیری از انتقال آن به دیگر نواحی بدن است.

پیشگیری از سالک

بنابر اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، با رعایت موارد ذیل می‌توان احتمال ابتلا به سالک را بسیار کاهش داد و یا اصلا به آن مبتلا نشد: – در مناطقی که این بیماری وجود دارد حتی‌الامکان در هنگام غروب آفتاب و شب از خانه خارج نشوید، چرا که در این زمان پشه خاکی حداکثر فعالیت را دارد. – روی پنجره‌ها توری مناسب نصب و پشت درها پرده مناسب آویزان کنید تا امکان ورود پشه خاکی به داخل خانه به حداقل برسد. – هنگام غروب آفتاب و در طول شب از پشه بند آغشته به حشره کش استفاده کنید. – برای از بین بردن پشه‌ها در داخل اطاق‌ها از اسپری حشره‌کش استفاده کنید. – در صورت بروز سالک درمان خود را جدی بگیرید؛ چرا که در نوع شهری امکان انتقال بیماری به افراد سالم وجود دارد. – خانه خود را با فاصله مناسب از اصطبل دام‌ها بسازید. – در جمع آوری و دفع مناسب زباله، نخاله‌های ساختمانی و تسطیح مخروبه‌ها که مکان‌های مناسبی برای تکثیر پشه خاکی هستند، دقت کنید و با مسئولان مربوطه همکاری کنید. – جهت معدوم کردن جوندگان در نوع روستایی با مسوولان ذیربط همکاری کنید. – در کنترل بیماری در سگ‌ها و نگهداری بهداشتی سگ‌ها در نوع شهری با مسئولان همکاری کنید.

شیوع سالک

این بیماری در کودکان و نوجوانان بیشتر شایع است. در بزرگسالان، این بیماری بیشتر در میان زنان شایع است. سوءتغذیه و سطح پایین سلامتی فرد نمی‌تواند تاثیری در بروز بیماری سالک و شکل‌گیری زخم‌ها داشته باشد، اما این عوامل در چگونگی پیشروی بیماری تاثیر بسیار مهمی‌ دارند. افرادی که زخم‌های کوچکی در پاهایشان دارند و با وجود این زخم‌ها، پایشان با آب یا گل‌آلوده در تماس است.

تشخیص سالک

تشخیص بیماری سالک با مشاهده و بررسی زخم سالک انجام می‌شود. در ۷۰ درصد از موارد می‌توان با نمونه‌برداری از پوست و آزمایش آن، نوع انگل را تشخیص دارد. روش‌های موجود برای تشخیص بیماری سالک عبارتند از: تشخیص انگل توسط میکروسکوپ با نمونه‌برداری و کشت – تشخیص آنتی‌ژن‌های انگل توسط آزمایشات ایمونولوژی – تشخیص DNA انگل در بافت

سالک احشایی

سالک احشایی در با نام سالک سیستمیک نیز شناخته می‌شود. این بیماری معمولاً دو تا هشت ماه پس از نیش پشه خاکی در فرد ایجاد می‌شود. این عارضه ارگان‌های داخلی مانند طحال و کبد را درگیر می‌کند. این بیماری با درگیر کردن این ارگان‌ها بر روی سیستم ایمنی فرد نیز تأثیر می‌گذارد. این عارضه در صورت درمان نشدن تقریباً همیشه باعث مرگ می‌شود.

سالک پوستی

سالک پوستی تنها باعث ایجاد زخم‌هایی بر روی پوست می‌شود. این عارضه شایع‌ترین نوع بیماری سالک است. درمان این عارضه ممکن است ضروری نباشد ولی می‌توان با انجام برخی روش‌های درمانی، سرعت ‌ترمیم را افزایش داده و از ایجاد عوارض جلوگیری کرد.

سالک پوستی مخاطی

یک نوع نادر این عارضه، سالک پوستی مخاطی است. این بیماری ممکن است چندین ماه پس از بهبود زخم‌های پوستی ایجاد شود. این نوع از بیماری سالک، غشاهای موکوزی بینی و کام را درگیر کرده و به‌عنوان زیرمجموعه‌ای برای سالک پوستی شناخته می‌شود. با این‌ حال، این عارضه جدی بوده و به‌ خودی‌خود بهبود نیافته و نیاز به درمان خواهد داشت.

تشخیص سالک پوستی

پزشک شما ممکن است با بریدن تکه‌ای از یکی از زخم‌ها، از پوست شما نمونه‌برداری کند. او برای تشخیص نوع انگل، این نمونه را در زیر میکروسکوپ تحت بررسی قرار داده و یا آن را کشت می‌دهد. در روش کشت دادن نمونه، به انگل‌ها اجازه داده می‌شود تا تکثیر شوند و مقدار آن‌ها به حد قابل‌ تشخیص برسد.

تشخیص سالک احشایی

در بسیاری از موارد، افراد نیش پشه خاکی را به یاد نمی‌آورند بنابراین تشخیص این عارضه ممکن است کمی دشوار باشد. در ابتدا پزشک یک معاینه‌ی فیزیکی را انجام داده و بزرگ شدن کبد و طحال را بررسی می‌کند. سپس ممکن است یک نمونه‌برداری از مغز استخوان و یا یک آزمایش خون انجام شود. این آزمایش‌ها برای تشخیص وجود انگل انجام می‌شوند. در صورت ضرورت انجام کشت، ممکن است تشخیص دو تا چهار هفته زمان ببرد.

عوارض احتمالی سالک

احتمال ایجاد عوارض پوستی زیر وجود دارد: خونریزی ، عفونت‌های دیگر که به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی ایجاد می‌شوند و ممکن است جان فرد را تهدید کنند.، بدشکلی سالک احشایی معمولاً کشنده است. با این ‌حال مرگ اکثراً به دلیل عوارض بیماری اتفاق می‌افتد نه خود آن. اگر به ویروس HIV آلوده باشید، احتمال ابتلا به این بیماری در شما بالاتر است. عوارض این بیماری نیز اکثراً در مقابل روش‌های درمانی مقاوم‌اند.

چشم‌انداز طولانی‌ مدت سالک

زخم‌ها می‌توانند باعث ایجاد بدشکلی و جای زخم دائمی شوند که البته برخی روش‌های درمانی می‌توانند از شدت آن‌ها بکاهند. داروها نیز می‌توانند این بیماری را درمان کنند. با این ‌حال، روش‌های درمانی زمانی بیشترین کارایی را دارند که سیستم ایمنی فرد هنوز آسیب ندیده باشد. سالک احشایی در صورت درمان نشدن معمولاً می‌تواند در عرض دو سال فرد را از پا دربیاورد.

مراقبت های اولیه در بیماری سالک چیست

۱- مراجعه به پزشک و یا نزدیک ترین مرکز بهداشتی- درمانی. ۲- شستشوی روزانه با آب و نمک (یک بطری آب جوشیده با دو قاشق غذاخوری نمک طعام) سبب بهبودی خود به خودی طی یک دوره سه تا شش ماهه می‌شود(dot) زخم سالک را باید با گاز استریل یا لباس مناسبی پوشاند تا از پخش آلودگی و انتقال بیماری به دیگران جلوگیری شود

معیارهای تشخیص آزمایشگاهی سالک

۱- مثبت بودن آزمایشات انگل شناسی (تهیه گسترش از مغز و استخوان – طحال – کبد – غدد لنفاوی – خون ) و کشت ازبیوپسی یا مواد آسپیره شده از اعضاء ۲- مثبت آزمایشات سرولوژی (DAT,ELIZA, IFA) تهیه نمونه خون برای انجام تستهای سرولوژی بسادگی امکان پذیر است. میتوان نمونه خون را در لوله های باریک هپارینه از نوک انگشت بیمار پس از ضد عفونی کردن انگشت با الکل و سوراخ کردن آن با تیغه نوک تیز استریل یا لانست یکبار مصرف تهیه کرد. پلاسمای آن را بوسیله سانتریفوژ کردن جدا نمود یا با تماس دادن کاغذ صافی آزمایشگاهی با خون روی انگشت بیمار مقداری از خون را بصورت یک لکه یکنواخت بقطر حدود یک سانتیمتر جذب کاغذ کرده و پس از خشک شدن مورد آزمایش آگلوتیناسیون مستقیم که انجام آن را در آزمایشگاههای کوچک و دور افتاده با تجهیزات ساده و دور افتاده عملی است قرار داد.

بیشتر بخوانید : جوش صورت ♥ سرطان پوست درمان دارد ♥ کهیر پوستی ♥ آفتاب زدگی کودکانخارش شبانه پوست بدن

سرطان قلب

سرطان قلب

سرطان قلب ,سرطان قلبی,سرطان قلب ویکی پدیا,علائم سرطان قلب,بیماری سرطان قلب,چرا سرطان قلب نداریم,علاعم سرطان قلب,درمان سرطان قلب,علایم سرطان قلب,آیا سرطان قلب وجود دارد,علایم سرطان قلبی,علائم سرطان قلبی,سرطان ایست قلبی,در مورد سرطان قلبی,سرطان و بیماری قلبی,راه درمان سرطان قلب

سرطان قلب

توضیحاتی در مورد سرطان قلب

صحبت از بیماری‌های قلبی می‌شود توجه بیشتر افراد به سمت شایع‌ترین بیماری‌های قلبی و عروقی می‌رود. بهتر است بدانید طیف بیماری‌های قلبی بسیار وسیع‌تر از بیماری‌های عروقی قلب است. مثلا ممکن است تاکنون نام «سرطان قلب» به گوش بسیاری از افراد نخورده باشد اما سلول‌های قلب هم می‌توانند سرطانی شوند،تومورهای قلبی می‌توانند اولیه (خوش‌خیم و بدخیم) یا متاستاسیک (بدخیم) باشند.تومورهای اولیه قلب نادرند. تقریبا سه‌چهارم آنها خوش‌خیم و بقیه عمدتا بدخیم هستند. تمام تومورهای قلبی می‌توانند حیات بیمار را به خطر اندازند و اکثر آنها به کمک جراحی قابل درمان هستند که باید هر چه زودتر تشخیص داده شوند. تومورهای قلبی ممکن است طیف وسیعی از تظاهرات قلبی و غیرقلبی را ایجاد کنند. محل و اندازه تومور، دو عامل اصلی در تعیین علائم و نشانه‌های اختصاصی هستند که بسیاری از آنها در بیماری‌های قلبی شایع‌تر مشاهده می‌شوند، از جمله درد قفسه سینه، سنکوپ، نارسایی قلبی، اختلال ریتم قلبی یا آریتمی، اختلالات هدایتی و تجمع مایع در برون‌شامه قلب (پریکارد) یا بدون تجمع مایع در برون‌شامه قلب.«میگزوم» یا تومور بافت مخاطی شایع‌ترین نوع تومورهای اولیه قلب در تمام گروه‌های سنی است؛ آنها یک‌چهارم تا نیمی از تومورهای کشف شده در جسد و در حدود سه‌چهارم از تومورهای درمان شده به کمک جراحی را به خود اختصاص می‌دهند. این تومورها در تمام سنین دیده می‌شوند، اما شایع‌ترین سن ابتلا، دهه‌های سوم تا ششم زندگی است. این تومورها در زنان شایع‌ترند. اگرچه این تومورها تک‌گیرند، برخی از آنها خانوادگی هستند و به صورت اتوزومی غالب به ارث می‌رسند یا بخشی از یک سندروم را تشکیل می‌دهند که شامل مجموعه‌ای از اختلالات مانند خال‌های رنگی، تومورهای بیضه، تومور خوش‌خیم هیپوفیز همراه با غول‌آسایی یا آکرومگالی یا رشد بیش از حد بدن و… هستند. برخلاف تومورهای تک‌گیر، تومورهای بافت مخاطی خانوادگی یا همراه با سندروم‌های مختلف، در سنین پایین‌تر ایجاد می‌شوند، متعدد هستند یا در بطن‌ها تشکیل می‌شوند و موارد عود آنها پس از جراحی بیشتر است که ماهیت چند کانونی آنها را نشان می‌دهد. شایع‌ترین تظاهرات بالینی این تومور مشابه بیماری‌های دریچه میترال است. تومورهای بافت مخاطی بطنی ممکن است همانند تنگی زیر دریچه آئورت یا زیر دریچه ریوی، خروجی بطن را مسدود کنند. این تومورها ممکن است لخته شدن خون در ریه یا محیطی را ایجاد کنند و با علائم و نشانه‌های سرشتی نظیر تب، کاهش وزن، ناخوشی، درد مفاصل، بثورات پوستی، چماقی شدن انگشتان، کم‌خونی، سندرم لاغری، افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون و کاهش تعداد پلاکت‌های خون همراه باشند.سرطان‌های بدخیم به دو دسته سارکوم‌ها و کارسینوم‌ها تقسیم می‌شوند بافت‌درگیر نوع هایپرپلازی نام سرطان اپیتلیوم خوش‌خیم پاپیلوما اپیتلیوم بدخیم کارسینوما بافت همبند خوش‌خیم — بافت همبند بدخیم سارکوما غدد خوش‌خیم آدنوم غدد بدخیم آدنوکارسینوم سرطان به سه طریق به شرح زیر در بدن گسترش می‌یابد: از طریق بافت: سرطان به بافت نرمال مجاور حمله می‌کند. از طریق دستگاه لنفاوی: سرطان به دستگاه لنفاوی حمله می‌کند و در عروق لنفاوی حرکت می‌نماید و به دیگر نقاط بدن می‌رسد. از طریق خون: سرطان به سیاهرگ‌ها و مویرگ‌ها حمله می‌کند و همراه خون به دیگر نقاط بدن می‌رسد. هنگامی‌که سلول‌های سرطانی از تومور اولیه (اصلی) جدا می‌شوند و همراه لنف یا خون به دیگر نقاط بدن می‌رسند، ممکن است توموری دیگر (ثانویه) تشکیل شود. این فرایند را متاستاز می‌نامند. تومور ثانویه (متاستازی) از همان نوع تومور اولیه است. به‌عنوان مثال، اگر سرطان پستان به استخوان‌ها گسترش یابد، سلول‌های سرطانی در استخوان در واقع سلول‌های سرطان پستان هستند، و بیمای سرطان متاستازی پستان است و سرطان استخوان نمی‌باشد. 

علائم سرطان قلب

بیشتر بیماری‌های قلبی و عروقی سبب بروز علایمی مانند نامنظم شدن ضربان قلب ، عدم تأمین خون کافی به قلب و اختلال در عملکرد طبیعی قلب می‌شوند

علایم سرطان قلب

باید به این نکته اشاره کرد که تومورهای قلبی بدخیم همیشه باعث بروز علایم نمی‌شوند و این بیماری را با استفاده از آزمایش‌های مشخص می‌توان تشخیص داد. علایم سرطان قلب ممکن است مشابه علایم بیماری‌های دیگر باشد

علاعم سرطان قلب

این علایم ممکن است خفیف یا شدید باشند. در اینجا فهرستی از این علایم ارائه شده است: غش کردن و تب حمله‌ی قلبی درد ناگهانی در قفسه‌ی سینه ضربان قلب نامنظم از دست دادن اشتها اختلال در عملکرد دریچه‌ی قلب درد پریکارد تاکی کاردی تنگی نفس تقلیل حفره‌ی دهلیزی بزرگ شدن قلب تورم در غشاء خارجی قلب افزایش دمای بدن ممکن است تنها واکنشی بی‌خطر نباشد. این احتمال وجود دارد که این واکنش‌ها نشانه‌ی شروع چیزی خطرناک‌تر باشند.

چرا سرطان قلب نداریم

قلب به خاطر داشتن ماهیت ماهیچه‌ای و غیرچربی و داشتن محافظ غشای خارجی نمی‌گذارد سرطان و سلول‌های سرطانی در درونش رشد کنند. در وقع سرطان قلب وجود دارد اما نادر است.

آیا سرطان قلب وجود دارد

به طور کلی سرطان، رشد و تکثیر سلولی در اندام‌ها و ماهیچه‌های بدن است. اما گفته می‌شود که ماهیچه‌های قلب گنجایش کمی برای تکثیر و رشد سلولی دارند. اگر زیاد راجع به سرطان قلب صحبت به میان نمی‌آید به این دلیل است که معمولا سرطان از قلب ناشی نمی‌شود اما می‌تواند به آنجا کشیده شود.

درمان سرطان قلب

تشخیص به موقع برای جلوگیری از وضعیت‌های خطرناکی که ممکن است به خاطر تشکیل تومور باعث مسدود شدن جریان خون به قلب شوند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای از میان برداشتن تومورهایی که بدخیم نیستند ممکن است از عمل جراحی انجام شود. برای انتخاب روش درمان اندازه و موقعیت تومور و سلامت عمومی بیمار در نظر گرفته می‌شوند. در مورد تومورهای اولیه بدخیم از شیمی درمانی و پرتو درمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

بیماری سرطان قلب

علت دقیق بروز سرطان قلب مشخص نیست. تحقیقات نشان می‌دهند که لنفوم‌ها مسئول تشکیل تومورها در داخل قلب هستند. به علاوه، احتمال گسترش تومور به قسمت‌های دیگر بدن باعث پیچیدگی می‌شود. مصرف داروهای شیمی درمانی می‌تواند منجر به سرطان قلب شود. بیمارانی که قبلاً تحت پرتو درمانی قرار گرفته‌اند نیز ممکن است به بیماری‌های کرونری مبتلا شوند.

سرطان قلب ویکی پدیا

سرطان قلب تومورهای سرطانی است که در قلب بوجود می‌آید و اغلب از بافت‌های نرم بدن ناشی می‌شود. معمولا سرطان قلب نادر است و بیشتر تومورهای قلبی غیرسرطانی هستند. گاهی اوقات سرطان‌هایی مانند سرطان ریه که در نواحی اطراف قلب بوجود می‌آید می تواند پس از مدتی رشد کند و قلب یا نواحی اطراف آن را نیز شامل شود. سرطان می‌تواند در جای دیگری در بدن شروع شود و از طریق جریان خون به قلب گسترش یابد.

چه سرطان هایی بر قلب تاثیر می گذارند

سرطان‌های که ممکن است بر قلب اثر بگذارد از این مواردند: سرطان ریه سرطان سینه سرطان کلیه سرطان خون سرطان دستگاه لنفاوی سرطان پوست

عوارض سرطان روی قلب

سرطان می‌تواند از راه‌های مختلف بر قلب اثر بگذارد. نوع نادری از سرطان به نام تومور کارسینوئید هورمون‌های را تولید می‌کند که می‌تواند به دریچه‌های قلب آسیب بزند. علاوه بر این، برخی درمان‌های سرطان همچون شیمی درمانی، پرتو درمانی و هورمون درمانی می‌تواند باعث بروز مشکلات و اختلالات قلبی شود.

سرطان قلب چیست

تومورهای قلبی نادر هستند و تنها 20 درصد این تومورها تبدیل به سرطان می‌شوند. در این مقاله علایم ، علل ایجاد ، تشخیص و درمان این بیماری را مورد بحث قرار می‌دهیم. سرطان به رشد و تقسیم غیر عادی و کنترل نشده‌ی سلول‌ها گفته می‌شود. سرطان قلب از انواع نادر سرطان است که در آن تقسیم سلولی غیر عادی ممکن است در بافت‌های نرم قلب اتفاق بیافتد یا از قلب به قسمت‌های دیگر بدن گسترش پیدا کند. تومورهای اولیه که در داخل قلب تشکیل می‌شوند معمولاً بدخیم نیستند ولی تومورهای ثانویه ممکن است تبدیل به تومورهای سرطانی شوند. تومورهایی که در قلب تشکیل می‌شوند خطرناک نیستند زیرا، تقسیم سلولی در بافت‌های قلب پس از نقطه‌ای خاص متوقف می‌شود. این بیماری سلول‌های قلب را نسبت به تشکیل تومور مقاوم می‌کند.

سرطان قلب و درمان آن

اگر چه استفاده از روش‌های درمانی می‌تواند تا حدی به بهبود عملکرد قلب کمک کند ولی، پیش بینی تومورهای قلبی بدخیم دشوار است. انجام اقدامات درمانی لازم و حمایت کردن از بیمار می‌تواند تا حد زیادی به جلوگیری از تشدید بیماری کمک کند. به بیمار توصیه می‌شود در دوره‌های زمانی منظم تحت آزمایش قرار بگیرد.

عوارض سرطان قلب

برخی عوارض قلبی در بیماران مبتلا به سرطان عبارتند از: نارسایی قلبی تنگی رگ‌های تغذیه‌کننده قلب و اسپاسم عروق فشارخون بالا بیماری‌های دریچه‌ای قلبی بیماری‌های پرده اطراف قلب ایجاد لخته در وریدهای پا و شریان‌های ریوی

سرطان قلب

در کلینیک قلب و سرطان، بیماران ابتدا براساس فاکتورهای خطر بیماری قلبی، و نوع سرطان و درمان‌های احتمالی، مورد بررسی های اولیه قرارگرفته و توصیه‌های لازم درباره درمان‌های احتمالی قلبی و ملاحظات درمانی سرطان انجام‌خواهد شد. سپس براساس شرایط قبل از درمان، در مورد روش و زمان بررسی‌های مجدد در طول درمان سرطان نیز توصیه‌های لازم انجام خواهدشد تا عوارض احتمالی قلبی درمان‌های سرطان به سرعت تشخیص داده شده و در موارد لزوم، در مورد ضرورت تغییر درمان سرطان و یا آغاز درمان‌های دارویی قلبی نیز تصمیم‌گیری شود. همچنین در صورت وجود فاکتورهای خطر بیماری قلبی، همزمان با درمان سرطان، این فاکتورها نیز درمان می‌شوند تا خطر بروز بیماری قلبی به حداقل برسد. در این کلینیک همچنین بررسی های اولیه قلبی قبل از جراحی های سرطان نیز برای بیماران انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید : درد قلب در کدام ناحیه است ♥ حمله قلبی چگونه رخ میدهد ♥ سکته قلبی چیست ♥ سرطان ریه درمان قطعی دارد

خواص خیار چنبر بزرگ برای نوزاد چه خاصیتی دارد

خواص خیار چنبر بزرگ برای نوزاد چه خاصیتی دارد

خواص خیار چنبر بزرگ برای نوزاد چه خاصیتی دارد در سایت جسارت

خیار چنبر با شکل متفاوتی که دارد بسیار خوشمزه است.لازم به ذکر است که این خیار از دسته میوه هایی که استفاده از آن به نسبت خیار بوته ای کمتر است. اما خوردن آن خالی از فایده نمی باشد.خیار چنبر یا خیار زه دارای خواص بسیاری می باشد این خیار خیلی خوشمزه است ما امروز قصد داریم تا خواص خیار چنبر را برای شما دوستان عزیز توضیح دهیم.خیار چنبر یا چمبر یا خیارشنگ میوه‌ای است شبیه خیار که در واقع از گونهٔ muskmelon (با نام علمی C. melo) از خانوادهٔ طالبی است .این خیار از نظر املاح از خیار معمولی غنی تر بوده و تخمه آن مفید تر است . و تنها عیبش این است که کمی دیر عضم بوده و در بعضی ها تولید نفخ و قرقر کردن شکم می کند ویکی از مشخصاتش این است که در اراضی و آب و هوایی که دارای رادیو آکتیو زیاد باشد ُ بهتر به عمل آمده و قدش درازتر می شود و چنانچه دیدید ُ پس از جنگ جهانی دوم و نابود شدن شهر هیرو شیما در اثر بمب اتمی دراراضی دهات آن شهر خیار چنبر هایی به عمل آمد که چندین متر طول داشت .

خیار چنبر ، خواص خیار چنبر , خیار چنبر برای نوزاد , خیار چنبر در بارداری

خیار چنبر

بهتر است بدانید که طبع این خیار سرد و تر میباشد و اکثرا در فصل تابستان کشت می گردد.لازم به ذکر است که این میوه برای شفاف شدن پوست بسیار مفید است و میتوان از آن به عنوان ماسک صورت استفاده نمود . بدنیست بدانید که برای درد مفاصل این خیار را با آرد جو و روغن کنجد مخلوط نموده روی مفاصل قرار دهیدتا بهبود یابد.طبع آن سرد و تر است. این خیار ضدسرطان است. فشارخون را پایین می‎برد. ضد صفرا می‎باشد. تخم این خیار برای امراض کلیه و سنگ کلیه مفید است. برای درمان سیاتیک از ضماد خیار چنبر در محل درد گذاشته شود. تخم خیار چنبر برای مرض سوزاک مفید است. حل کننده اورات و اسید اوریک است و نقرس را درمان می کند.ادار آور است و برای رفع سوزش ادرار بسیار مفید است. خون را تصفیه می کند – ملین است – چین و چروک صورت را از بین می برد. این نوع خیار هم‌چنین دیرهضم‌تر از خیار سبز بوده و باعث نفخ شکمی می شود. مصرف آن در دفع بعضی از انواع سنگ کلیه و مثانه مفید است.

خیار چنبر ، خواص خیار چنبر , خیار چنبر برای نوزاد , خیار چنبر در بارداری

خواص خیار چنبر

لازم به ذکر است که جهت التهاب کبد و معده بعد از غذا میلگردد.برای کسانی که یرقان دارند بعد از غذا میل نمایند.جالب است بدانید که  این خیار ضد سرطان می باشد.در واقع  فشارخون را پایین می‎برد.می­گویند خیار چنبر دارای اشعه­ ی رادیواکتیو است و برای رشد آن اشعه­ی رادیواکتیو مفید است. چنانچه در شهرهای ژاپن که در اثر بمب­های اتمی منهدم گردید خیار چنبرهایی به عمل آمد که چندین متر طول داشت. معمولاً خیار چبنرهایی خوب و نیکو می­شوند که در نزدیکی آب­های معدنی کاشته شوند و حتی با آب­هی معدنی مشروب گردند. خیار چنبر به علت داشتن اشعه ­ی رادیواکتیو باعث عود کردن امراض نهانی می­شود . از این رو عده­ ای آن را موجب تب و تب نوبه می­دانند در صورتی که این میوه­ ی مفید دارای انگل نوبه نیست و فقط نوبه­ ی پنهانی را آشکار می­سازد.

خیار چنبر ، خواص خیار چنبر , خیار چنبر برای نوزاد , خیار چنبر در بارداری

خواص خیار چنبر برای نوزاد

بهتر است بدانید که برای درمان سیاتیک از ضماد خیار چنبر در محل درد گذاشته شود. لازم به ذکر است که تخم این خیار برای مرض سوزاک مفید می باشد.آب این خیار صورت را نرم و لطیف و فوق­ العاده شفاف می­نماید و برای ساختن ماسک­های زیبایی از خیار معمولی بهتر است.

خیار چنبر ، خواص خیار چنبر , خیار چنبر برای نوزاد , خیار چنبر در بارداری

خیار چنبر چیست

این خیار بسیار خاصیت دارد آن را در فصلش میل کنید.دوز مناسب آن به شرایط مختلفی از جمله سن و وضعیت سلامتی بیمار بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین دوز مصرفی مناسب وجود ندارد. در نظر داشته باشید که فرآورده های طبیعی الزاماً بی خطر نبوده و دوز مصرفی آن را رعایت کنید. از دستورالعمل های روی بسته پیروی کرده و با پزشک خود مشورت کنید.برای جلو گیری از نفخ این خیار می توانید از نبات داغ ُ عسل ُ عرق نعناع استفاده نمایید. این خیار دارای ویتامین ٍ – ب – آ – می باشد . خواص خیار چنبر: حل کننده اورات و اسید اورویک است و نقرس را درمان می کند. ادار آور است و برای رفع سوزش ادار بسیار مفید است خون را تصفیه می کند – ملین است – چین و چروک صورت را از بین می برد.

یشتر بخوانید : خیار ♥ گوجه فرنگی ♥ هویجبامیهکاهوکدو سبزهندوانهکدو حلواییلیمو شیرین