خرید 14

سایت آموزشی

خرید 14

سایت آموزشی

انشا با موضوع امام جعفر صادق (ع) | زندگینامه امام جعفر صادق (ع) + جزئیات کامل و عکس

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم در مورد انشا با موضوع امام جعفر صادق (ع) | زندگینامه امام جعفر صادق (ع) + جزئیات کامل و عکس صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات ما در بهبود کیفیت سایت یاری نمایید.

اگر برای نوشتن انشا در مورد امام جعفر صادق نیاز به اطلاعاتی مفید و جامع دارید این مطالب آموزنده را حتماً بخوانید تا بتوانید یک انشا زیبا در مورد امام جعفر صادق بنویسید.

با این مقاله جامع انشا زیبا درباره امام جعفر صادق بنویسید.

السلام علیک یا جعفر بن محمد الصادق، یابن رسول الله

نام: جعفر «به معنى نهر جارى پرفایده»

کنیه: ابو عبداللّه لقب : صادق

پدر: حضرت محمد بن على «ع»

مادر: مشهور به ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابى بکر

تاریخ ولادت: یکشنبه ۱۷ ربیع الاول ؛ سال ۸۳ هجرى

مکان ولادت: مدینه مدت عمر مبارک : ۶۵ سال

علت شهادت: مسمومیت قاتل ملعون: منصور دوانیقى «خلیفه عباسى»

زمان شهادت: یکشنبه ۲۵ شوال ؛ سال ۱۴۸ هجرى

مدفن مطهر: قـبر شریفش در آرامستان بقیع «واقع در مدینه منوره» در کنار قبر پدر و جدّ و عمویش امام حسن مجتبى «علیه السلام» مى باشد.

انشا با موضوع امام جعفر صادق (ع) | زندگینامه امام جعفر صادق (ع)

ولادت امام جعفر صادق (ع)

امام صادق«ع» بنا به نقل برخی منابع، در ۱۷ ریبع الاول سال ۸۰ هجری و به نقل منابع دیگر، درسال ۸۳ هجری دیده بدنیا گشودند. ایشان در مدینه ودر زمان عبدالملک بن مروان متولد شدند.

روزگارى که امت اسلامى طعم تلخ حکومت ستمگرانه عبد الملک را مى‌چشید، مبلغان فاسد اندیشه‌‌هاى فاسد مى‌‌پراکندند و فرمانروایان ظالم چیره بودند. مادر ان حضرت فاطمه «ام‌فروه» دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر مى‌‌باشد.

نام، نسب و القاب

جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب، ششمین امام مذهب شیعه امامی و پنجمین امام مذهب اسماعیلیه است. پدر او امام محمد باق«ع» و مادرش ام فروه دختر قاسم پسر محمد بن ابوبکربود.

برطبق کشف الغمه، از آنجا که نسب مادر امام صادق«ع» هم از پدر و هم از مادر به ابوبکر می رسید، امام صادق گفته است: «لَقَدْ وَلَدَنِی أَبُو بَکْرٍ مَرَّتَیْن‏» «من دو بار از ابوبکر متولد شد‌ه‌ام»؛ اما عده ای از جمله علامه شوشتری و محمدباقر مجلسی، این روایت را جعلی می دانند.

کنیه‌ مشهور امام صادق«ع»؛ ابوعبدالله «ناظر به دومین فرزندش عبدالله افطح» است. با کنیه‌های‌ ابواسماعیل «ناظر به فرزند ارشدش، اسماعیل» و ابوموسی «ناظر به دیگر فرزندش امام موسی کاظم«ع»» نیز از او نام برده‌اند.

معروف ترین لقب او «صادق» است. برطبق روایتی، پیامبر اسلام«ص» این لقب رابه او داده است تا از جعفر کذاب تمایز یابد؛[۷] اما برخی گفته‌اند امام صادق«ع» به جهت پرهیز از شرکت در قیام‌های‌ عصر خود، صادق لقب گرفته است؛ چراکه در ان زمان به کسیکه مردم را گرد خود جمع و به قیام برضد حکومت تحریک میکرد، کذّاب «دروغگو» میگفتند. در همان دوران ائمه این لقب برای امام صادق«ع» بکار می‌رفته است.

عده ای از علماء اهل سنت چون مالک بن انس، احمد بن حنبل و جاحظ نیز از او با این لقب نام برده‌اند.

فرزندان امام صادق «ع»

از امام جعفر صادق«ع» هفت پسر و سه دختر بر جاى ماند که عبارتند از:

۱- اسماعیل مشهور به اعرج که بزرگترین فرزند وی است. اسماعیل در زمان حیات حضرت از دنیا رفت. پس از شهادت حضرت صادق«ع» عده‌ ای از کج‌اندیشان به امامت اسماعیل و عده‌ای به امامت فرزند اسماعیل محمد پیوستند که آنان را اسماعیلیه می‌گویند.

۲- عبدالله بن افطح : وی همیشه با خواسته‌ های‌ پدر مخالفت می کرد. بعد از پدر مدعی خلافت و امامت شد و جمعی نیز امامت او را پذیرفتند که آنان را فطحیه می نامند. بعد ها چون مردم ضعف علمی و عملی او را مشاهده کردند از او برگشته و به امامت موسی بن جعفر روی آوردند.

۳- امام موسی کاظم«ع»

۴- اسحاق بن جعفر صادق«ع» شخص جلیل‌القدر و اهل فضل و تقوی بودو احادیث بسیاری نقل کرده است و به امامت برادرش موسی علیه ‌السلام قائل بود.

۵- محمد دیباج بن جعفر صادق «ع» این شخص والا از شجاع‌ترین مردمان عصر خود بودو در تمام سال یک روز در میان روزه‌دار بود. درسال یکصد و نود و نه به مأمون عباسی به خاطر ستم‌ها و حق‌کشی‌های‌ وی خروج کرد و مأمون نیز یکی از سرداران سپاه خود به نام عیسی جلودی رابا لشکری مجهز به جنگ وی فرستاد. دراین جنگ سپاهیانش را فراری دادند و خود ایشان را نیز دستگیر کردند. وقتی که به مرز خراسان رسیدند در محلی به نام «فرقان چاپی» که امروزه مشهور به لطف‌ آباد است دار فانی را وداع گفت.

۶- عباس بن جعفر صادق«ع» است که سید جلیل‌ القدر و دانشمند و فاضلی بوده است.

۷- علی بن جعفر«ع» شخص کثیر الفضل و پرهیزگار و صاحب عقیده صادق بود. این بزرگوار تحت تربیت برادرش حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام به مقامات عالی علمی و عملی نایل شد.

انشا با موضوع امام جعفر صادق (ع) | زندگینامه امام جعفر صادق (ع)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.